ΧΕΙΜΩΝΑΣ ΚΑΚΟΚΑΙΡΙΑ

Ιδιαίτερες καταστάσεις της εποχής οι εξής:
1. Χαμηλή ορατότητα (μειωμένο φως ημέρας, χιόνι, βροχή, ομίχλη).
2. Χαμηλές θερμοκρασίες (αντιπηκτικό σε υγρά μπαταρίας, χειρόφρενο)
3. Δρόμος (ολισθηρότητα-αλυσίδες-παγίδευση)

4. Μεγαλύτερα ταξίδια (σε επόμενο δελτίο)
5. Ιδιαίτερη συντήρηση αυτοκινήτου (σε επόμενο δελτίο)
Αναλυτικότερα :
1. ΧΑΜΗΛΗ ΟΡΑΤΟΤΗΤΑ
Από τους βασικότερους παράγοντες πρόληψης ατυχημάτων είναι η καλή ορατότητα. Ορατότητα δεν σημαίνει μόνο να βλέπουμε τον δρόμο στην οδήγηση αλλά και να μας διακρίνουν έγκαιρα. Να βλέπουμε έγκαιρα πεζούς, παιδιά, στροφές, σήμανση, όριο δρόμου. Επομένως οφείλουμε να έχουμε τις εξής έννοιες κατά νου :
• Κάθε χρόνο, αλλαγή υαλοκαθαριστήρων (πασάλειμμα στο παρμπρίζ οδηγεί, με αντίθετο φως, σε πλήρη «τύφλωση»)
• Γνώση χειρισμού εσωτερικής ροής αέρα προς το παρμπρίζ
• Όλα τα παράθυρα καθαρά
• Έλεγχος λειτουργίας νερού καθαρισμού του παρμπρίζ
• Έλεγχος φώτων αυτοκινήτου
• Έγκαιρο άναμμα μεσαίων φώτων (φώτα διασταύρωσης) το σούρουπο και σε κακές καιρικές συνθήκες
• Έλεγχος της οπτικής μας οξύτητας και δεύτερο ζευγάρι γυαλιά στο αυτοκίνητο
• Εάν πέφτει χιόνι, οδηγούμε πιο σιγά με τα μεσαία φώτα ή καλύτερα με φώτα ομίχλης, τα οποία, εάν είναι τοποθετημένα χαμηλά, είναι ιδιαίτερα βοηθητικά. Τα μακριά φώτα, λόγω διάθλασης με τις νιφάδες του χιονιού, δυσχεραίνουν την ορατότητα Οι προβολείς ομίχλης έχουν καλύτερο αποτέλεσμα όταν τοποθετούνται κατά το δυνατόν χαμηλά (βλ.σκίτσο)
• Σε κακές καιρικές συνθήκες, μην ξεχνάμε το πίσω κόκκινο φως ομίχλης/χιονιού/βροχής. Εάν δεν υπάρχει, να τοποθετηθεί από ηλεκτρολόγο σύμφωνα με τις προϋποθέσεις εγκατάστασης
• Το πιο κάτω σχεδιάγραμμα, δείχνει πως επηρεάζεται η απόσταση φωτισμού, εάν οδηγούμε ήδη αρκετή ώρα σε χιόνι ή λάσπη, χωρίς να καθαρίσουμε τους προβολείς και τα πίσω φώτα .
Επίσης δεν είναι αρκετά γνωστό ότι:
• Οι λάμπες προβολέων «γερνάνε», επομένως μειώνουν σημαντικά την ποσότητα φωτός που παράγουν. Δεν πρέπει να περιμένει κανείς να καούν για να τις αλλάξει. Η μείωση αυτή είναι αργή και ο οδηγός προσαρμοζόμενος δεν την αντιλαμβάνεται
• Επίσης «γερνάνε» και οι καθρέπτες των προβολέων και θέλουν έλεγχο μετά από 4-5 χρόνια, ιδίως εάν, μετά από ατύχημα, έμειναν εκτεθειμένοι σε καιρικές συνθήκες λόγω θραύσης του τζαμιού
2. ΧΑΜΗΛΕΣ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΕΣ
• Έλεγχος μπαταρίας (αδυνατίζει αρκετά, εάν κινούμαστε μόνο μέσα στην πόλη και δεν φορτίζεται πλήρως)
• Αντιπηκτικό υγρό τόσο στο ψυγείο όσο και στο νερό καθαρισμού παρμπρίζ
• Σε θερμοκρασία κάτω του 0ºC, όχι τράβηγμα χειρόφρενου σε μακροχρόνια στάθμευση (μπορεί να κολλήσει). Τοποθέτηση της όπισθεν ταχύτητας και γύρισμα του τιμονιού προς το ρείθρο του πεζοδρομίου. Σε περίπτωση έντονης κατωφέρειας τοποθετούμε και πέτρες στις ρόδες
• Σε χιόνια και παγωνιά, σήκωμα των υαλοκαθαριστήρων για να μην κολλήσουν στο τζάμι και φθαρούν.
3. ΔΡΟΜΟΣ Σε πάγο, η οδήγηση είναι λίαν προβληματική. Καλύτερα να παραμείνει το αυτοκίνητο στο γκαράζ. Μπορεί να υπάρχει πάγος κατά διαστήματα, ακόμα και επί στεγνών δρόμων! Επομένως προσοχή κυρίως σε:
• γέφυρες
• δάση
• υψώματα
Τα νερά συχνά κρύβουν λακκούβες. Περνάμε αργά ανάβοντας τα φλας. Ακόμη και εάν διαθέτουμε 4×4, περνάμε αργά για να μη βάζουμε σε κίνδυνο πεζούς και άλλα μικρότερα οχήματα. Σε βρεγμένο δρόμο η μεγάλη ταχύτητα, που μπορεί να είναι και τα 70 χλμ, μπορεί να οδηγήσει σε υδρολίσθηση. Το αυτοκίνητο «σηκώνεται» επάνω σε λεπτό στρώμα νερού που συνεπάγεται πλήρη αδυναμία ελέγχου. Συμβαίνει ιδιαίτερα με φθαρμένα ελαστικά (περίπου κάτω από 2,5mm βάθους) Profile 1,7mm είναι το κατώτερο όριο ασφαλείας, σύμφωνα με γερμανικό ΚΟΚ, και ποικίλει ανάλογα με το ελαστικό. Κίνηση 4×4 δεν σημαίνει «απόλυτη» ασφάλεια. ΠΡΟΣΟΧΗ: Υλικό από χιόνι και αλάτι κατακάθεται, σε ορισμένα αυτοκίνητα, στο σύστημα δισκόφρενων και μπορεί να αυξήσει στο διπλάσιο τον χρόνο τροχοπέδησης. Ορισμένα εργοστάσια προμηθεύουν εκ των υστέρων εξαρτήματα παρεμπόδισης του φαινομένου